|
|
|
האופרה הישראלית 2005/6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
יוצרים: ולדימיר פונקין מאת: ביזה בימוי: דמיטרי ברטמן |
הופעה ראשונה: דצמבר 2005
|
|
|
|
בית האופרה "הליקון" ממוסקבה, שהעלה בעונה זו באופרה הישראלית את "מזפה" ואת "כלת הצאר", ישוב לישראל בעונה הבאה, יחד עם מנהלו, הבמאי דמיטרי ברטמן. בית האופרה הרוסי הצעיר יעלה כאן את אחת מהפקות הדגל שלו – "כרמן" בבימויו של דמיטרי ברטמן, המעביר את הסיפור לימינו אלה, לעולם צעיר, פרוע ותוסס, עולם של סמים ושל זונות.
|
|
|
מחיר |
|
עיר |
|
שם
האולם |
|
שעה |
|
יום |
|
תאריך |
|
|
|
תגובת גולשים (10 תגובות) | | | | הוסף תגובה לכל התגובות | | 10. אכזבה
| | | | היינו אתמול בבית האופרה התאכזבנו מכרמן המודרנית
לאחר שצפינו בכרמן במטרופוליטן בדיוידי אין מה להשוות
התפאורה הדמויות .לדעתי כאן הייתה נפילה לא הייתה השראה לא התרגשתי זה לא עשה לי את זה ממש פרובוקטיבי וחבל הרסו את זה
הוסף תגובה | | | | |
| 9. רצחו לנו את כרמן
| | | | כרמן היתה האופרה הראשונה שראיתי בחיי, היתי אולי בת12 ונשארה האופרה האהובה עלי. עכשיו לקחתי את בתי לאופרה כרמן והתאכזבתי קשה. איפה הקסם של האופרה?
הוסף תגובה | | | | |
| 8. נוספיק עם הליקון
| | | | בעונה שעברה צפיתי ב'מזפה' מבית הליקון ,ואמרתי שהבעיה כנראה באופרה ולא במבצעים, אבל אחרי שראיתי אותם שוב בכרמן, שיניתי את דעתי...
כרמן היא האופרה שדרכה התוודעתי לראשונה לעולם הקסום של האומנות האולטימטיבית הזו. מכאן שציפיותי הרקיעו שחקים, בייחוד שראיתי הפקות אחרות בעבר.
אבל אבוי, כגודל הציפיה כן גודל האכזבה, ונותר לי רק להצטרף לדברי קודמיי, ולסכם שהאופרה הישראלית הרגילה אותנו לסטנדרטים הרבה יותר גבוהים.
דבר רע : דון ז'וזה נראה ונשמע כמו מאבטח בקניון לאחר יום עבודה מפרך
דבר טוב: מיכאלה והתזמורת הצילו את כבודו של דימיטרי ברמן
הוסף תגובה | | | | |
דימה שפירא , (16/12/2005) |
| 7. פשוט לא טוב
| | | | ההפקה פשוט לא טובה- נקודה.
התפאורה מכוערת ומשעממת ובהחלט מזכירה הצגת סיום של בית ספר. חצי המכונית עם הסמרטוטים הוא פשוט עלבון למשלמי הכרטיסים. זה לא מקורי וצעיר- זה חובבני ועלוב.
התלבושות בנאליות ולא משדרות לא סקסיות ולא חושניות- המקסימום שהן משדרות זה שלכל שחקן אמרו- לך תביא משהו שחור מהבית. בשילוב עם התפאורה העלובה- נוצרת תמונה שכותרת שעמום נורא. העובדה שהתפאורה סטטית ולא מתחלפת גם היא תורמת לחד גוניות ומונעת ממך להכנס לסיפור.
והגרוע מכל, היא כרמן. אני כולי צער- אבל למרות היותה זמרת טובה- מדובר בטעות ליהוק מצערת ועצובה.
אין אדם בעולם שיאמין שהשחקנית הזאת היא כרמן. שיאמין שבחושניותיה היא מעבירה על דעתם גברים. הגברת לא יודעת לזוז, לא יפה על גבול המכוערת, השיער שלה תמוה ודומה לצמר פלדה, ואם אני לא טועה, אי שם ממרומי היציע - היא גם גיבנת. והתחרה השחורה עם הז'קט שגדול עליה בחמש מידות לא ריפאה אף לא אחד מהחסרונות האלה אלא החמירה אותם.
לא נוצר כל מתח בין השחקנים- מלבד להגיד אני אוהב אותך או אני חושק בך- אין שום אינדיקציה שכך הם פני הדברים.
היה משעמם ואפילו מעצבן. לא האמנתי שכרמן יכול להיות משעמם. העדפתי לעצום עיניים ולהקשיב.
לדעתי חבל על הזמן וחבל על הכסף. פשוט לא טוב.
הוסף תגובה | | | | |
| 6. המשך
| | | | מקהלת האופרה היתה טובה מאוד והליווי שלהם לאריית הכניסה של כרמן - האהבה היא כמו ציפור דרור- היה מופתי והדגיש את אצילות התזמור.
כרמן של לריסה קוסטיוק היא בחורה ענקית ועבת ירכיים עם קול טוב אבל חפה מיכולת תנועה. אתמול היה לה הרבה מזל שדויד לא ישב בצוות השופטים כי אני מפחד אפילו לחשוב מה היה לו לומר על יכולת התנועה והריקוד שלה. לזכותה יאמר כי היא פועלת בסביבת עבודה לא קלה ואת השיגולים המזדמנים שלה היא נאלצת לקיים באוטו חסר מושב אחורי!.
כל הפקה ראויה נוהגת לשים דגש על הכניסה הראשונה של כרמן לבמה. הצועניה אמורה להפנט את הקהל ולמקד בקליימקס אדיר את כל תשומת הלב עם המיניות הבוטה שלה. אצל ברטמן כרמן נמצאת כל הזמן על הבמה מוסתרת בחצי אוטו חבוט מודל 60. עם מידות הגוף של לריסה קוסטיוק זה היה פלא שהיא בכלל הצליחה לצאת מהאוטו הזה אבל גם כך אבוי לאותה יציאה.
מבחינה עלילתית דון חוזה של ניקולאי דרוזקין אמנם דפק עריקות והתדרדר לחיי פשע, אבל דווקא מבחינה ווקאלית הוא התחיל מאפס והלך והשתפר ככל שעבר הזמן. עד להפסקה קבלנו דון חוזה מגוחך חסר חן, חסר כריזמה והכי גרוע – חסר קול וסגנון. בחצי השני (וגם זה רק אחרי שכרמן ממש ממש הרגיזה אותו) שדרג דרוזקין את הטנור שלו ובדואט הסיום הוא אפילו היה קצת מרגש. יש לי תחושה שאם הייתה לאופרה מערכה אחת נוספת כי אז היינו מקבלים דון חוזה ראוי למחיאות כפיים.
אסקמיו של איגור טרסוב היה כל מה שטוריאדור של ביזה אמור לא להיות. רצינו דמות אקסטרוורטית וקצת נלעגת עם קול בריטון רועם ועודף טוסטסטרון וקבלנו טוריאדור רגיש ורומנטי עם קול מגוחך ומראה מיוסר.
אלנה סמנובה בתפקיד מיכאלה היוותה קרש הצלה לכל ההפקה עם קול בדולח ויפי מראה. זה שהפכו אותה לרוצחת זה כבר סיפור אחר. מילא מעיזים לשבץ את היצור הטהור והשברירי הזה בתור מציצן בדואט הסיום - אולי סצינת האחד על אחד הגדולה בתולדות האופרה – אבל למה לתת לה לדקור את כרמן.
אה כן, שכחתי, הבמאי רצה להחזיר את הסקנדל לאופרה.
והוא הצליח.
יצאתי מזועזע.
הוסף תגובה | | | | |
לנגי אמנון , (12/12/2005) |
| 5. כרמן מודל סיקסטיז
| | | | פרסומים מוקדמים כמו גם החוברת המודפסת לימדו אותי שהפקת כרמן מבית האופרה הליקון בבימויו של דמיטרי ברטמן מנסה להחזיר את הסקנדל לאופרה, אחרי שזו הפכה בעיניי הבמאי למעט מתונה וקלאסית בהפקות שונות בעולם. בסיום הערב אני יכול רק להעיד שהפיאסקו שהבמאי ניסה ליצור אכן היה מושלם.
אצל ברטמן לא דון חוזה דוקר את כרמן בסיום אלא דווקא מיכאלה כשחוזה המופתע רק לוקח על עצמו את האחריות. אם שואלים אותי, זה בכלל דמיטרי ברטמן שרוצח את הצו-יעני-רוסיה.
כשאני כותב ביקורת אני בדרך כלל אני נוהג להדגיש את הצדדים החיוביים של ההפקה, אבל במקרה דנן לא היו כמעט צדדים כאלה. התפאורה של הזוג טולובייבה הייתה חסרת השראה ומשעממת, אם להיות עדין. המסך עלה על במה עם קיר לבנים אדומות וירד על אותו קיר בדיוק. נכון שהבימוי דרש שירה בצרפתית וכתיבת גרפיטי באנגלית תוך השארת מספיק שטח קיר להדבקת פוסטרים, אבל לטעמי זה היה פשוט משעמם ומינימליסטי במובן הרע. אם את זפירלי מאשימים הרבה פעמים בצדק בבימוי יתר והעמסת הבמה הרי שכרמן של ברטמן עומדת בקיצוניות השניה וסובלת ממחסור על גבול העוני.
העלילה הועתקה שלא לצורך ובחוסר התאמה משווע לתקופת הסיקסטיז בארהב. השודדים הצועניים הפכו לילדי פרחים שעוסקים ברקיעות רגליים, סקס ומסחר בסמים קשים. אצל החברה האלה סיסמאות כמו עשה אהבה ולא מלחמה תקפות רק בגרפיטי על הקיר כי על הבמה הם מסתובבים עם סכינים ואולרים – ככל הנראה פועל יוצא של הכלאה לא זהירה של ילדי פרחים עם צוענים חמי מזג.
תזמורת האופרה בניצוחו של ולדימיר פונקין היו בסך הכל די בסדר אבל הם לא נגנו את האופרה הנכונה.
דם, יזע ויצרים לוהטים לא הופיעו במוסיקה שלהם ובכלל, הסגנון הכללי של הנגינה היה על גבול העליצות.
את מוטיב הגורל המצמרר הם נגנו כלאחר יד ומוטיב האהבה המרטיט, שמתעד את אפקט השלכת הורד על דון חוזה, לא הודגש כלל.
הוסף תגובה | | | | |
לנגי אמנון , (12/12/2005) |
| 4. לא מצליח להוסיף ביקורת
אמנון לנגי , (12/12/2005) |
| 3. מאכזב
| | | | את האמת ציפיתי ליותר, הפקה שלא מתאימה למשכן לבצע אותה, בדרך כלל המשכן משקיע מאוד ומתאמץ ליותר, הפעם מעט אכזבה, הזמרים הראשיים עברו את סף הטוב,המקהלה הצעריה כלומר הרקדנים הזכירו לי את ההפקה של בית הספר "בית צבי" עם המחזמר "ג'יפסי" למרות שכך היו הסובבים את כרמן אך אפשר היה ליותר.
בפעם הבאה להתאמץ יותר. בבקשה
אך למרות הכל ומעט ומהשפעת שלי נשארתי לשעתיים וחצי לחוות את החוויה הרוסית "בית האופרה הליקון ממוסקבה על כרמן.
הוסף תגובה | | | | |
בן כהן שני , (12/12/2005) |
| 2. משעמם , חובבני
| | | | אני ממש מתפלא שהאופרה הישראלית בחרה להביא הפקה שאולי מתאימה לרמת הצגת בית-ספר תיכון סוג ג'. התפאורה לא משתנה בכלום בכל מהלך ההופעה ואין הבדל בית מצודה , לארנה, להרים עם מבריחים או בית המרזח של לילאס פסטיה .
הבימוי משעמם , ריק מתוכן , כוראוגרפיה שאין בה כלום חוץ ממעט רקיעות רגליים שרק מפריעות , כרמן עצמה אולי זמרת טובה אבל להלביש אותה בתחרה לא הופך אותה לחושנית כפי שהיא צריכה להיות , לנוע היא פשוט לא ידעה.
התזמורת מייד עם תחילת מארש הטוראדורים המפורסם נשמעת כמו תזמורת טיילת סוג ד'. המוסיקה הנפלאה של ביזה לא מצליחה לעבור בהפקה זו.
ישנם קטעים חשובים שמשום מה דולגו כמו המקהלה הנהדרת בכניסה לארנה , של המערכה האחרונה. ואם אני לא טועה היו עוד כאלה.
הנחמה היחידה היו הסולנים שהיו "בסדר" , מיכאלה היתה אולי היחידה שנתנה שואו אופראי שהרטיט את הלב.
בכל אופן היה מרגש לראות את דון-חוזה שר שיר אהבה למכונית...( ומי שראה יבין את הציניות ).
גבי
הוסף תגובה | | | | |
| 1. על הביצוע
| | | | לא אהבתי את ההפקה .לא היו בה חושניות ,לא יצריות .ולא שכרון חושים כתוצאה מצבע ומריקוד . גם התפאורה היתה מינימליסטית ולא מתוחכמת .התאכזבתי .
הוסף תגובה | | | | |
|
|
|
|