יוצר "שיטת אוריין – המעגל הפתוח", המאפשרת לכל אדם לממש את פוטנציאל היצירה המצוי בו.
מנהל אמנותי של תיאטרון החדר. שחקן, במאי, מחזאי, מורה ומבקר. מגיל 16 פעיל על במות התיאטרון, הטלוויזיה והקולנוע בישראל.
מבחר פעילויות בתיאטרון ובקולנוע (משחק):
"השמלה" סרטו של יהודה ג`אד נאמן.
"מצור" סרטו של דן בן-אמוץ.
"החיים כמשל" מחזה על פי ספרו של פנחס שדה, בתפקיד פנחס שדה.
"כך משתעשעת אמי המשוגעת" בתיאטרון החאן הירושלמי, בתפקיד דין.
"לילה במאי" מאת א.ב.יהושע, בתיאטרון בימות, בתפקיד אסף.
"מר סליק" מאת ליליאן אטלן, בתיאטרון גיורא גודיק, בתפקיד מר סליק.
"פרפרים הם חופשיים" בתיאטרון גיורא גודיק, בתפקיד דון.
"המרק של קרופניק", מחזה מאת יצחק גורמזאנו גורן, בתפקיד קרופניק.
משחקצב - הטלוויזיה הישראלית. הסדרה הטלוויזיונית הראשונה בעברית לילדים - הנחיה, הגשה ומשחק.
1972 - בימוי ומשחק בתיאטרון לה-מאמא תל-אביב.
אמיר מספר על קלופסי ואחרים - הטלוויזיה הלימודית: סדרת סיפורים לילדים ולנוער - כתיבה, בימוי השחקנים ומשחק.
דני וגיל במסע בלתי רגיל בטלוויזיה הלימודית וסדרות אחרות.
הרוח בערבי הנחל, רכבת ההפתעות וסדרות אחרות: עיבוד, הבאה לשידור, בימוי ומשחק.
כתיבת תסריטים ועיבוד תכניות לטלוויזיה לילדים ולנוער.
הדרכה ובימוי שחקנים-קריינים להופעה כמגישי תכניות.
1975 - 1977 חבר הנהלת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) בתל אביב, ומנחה קבוצות של מתנדבים לשירות.
1976- 1978 ייזום, הפעלה וניהול, של מרכז קהילתי בלתי תלוי בשם המקלט, ברחוב הרב קוק בתל-אביב
1978 – 1985 ניהול הסטודיה הדרמטית והנחיית קבוצות שחקנים במסגרת זו, כולל בימוי אירועי רחוב בהשתתפות שחקני הסטודיה.
1980 – 1994 מבקר התיאטרון של השבועון העיר.
1983 – 1984 ייזום, תכנון וניהול אמנותי של תיאטרון הקריאה של תל אביב בבית אריאלה.
1982 – 1986 חבר ועדות התיאטרון לילדים ולמבוגרים ב-אמנות לעם.
עריכה והנחייה של סימפוזיונים בנושאי תרבות - תיאטרון, ספרות ושירה - בכל רחבי הארץ, מטעם אמנות לעם.
1987 - הוראת שיטת המעגל הפתוח בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל-אביב.
1994 - 1997 יו"ר הועדה האמנותית של מרכז הפרינג` של תל אביב - הבית להצגות תיאטרון.
1995 יו"ר ההנהלה הציבורית של המרכז לתיאטרון עכו.
1996 - 1999 מנחה קבוצות צעירים בתל-אביב ובאילת, לעזרה באמצעות הטלפון, לנוער במצוקה, מטעם משרד הרווחה והעיריות.
1994 - 1997 יו"ר הועדה האמנותית של מרכז הפרינג` של תל אביב - הבית להצגות תיאטרון.
1999 - 2002 חבר המדור לתיאטרון, במועצה הציבורית לתרבות ואמנות, במשרד המדע, התרבות והספורט.
מרצה אורח בהשתלמויות מורים ברחבי הארץ.
כתיבה, בימוי ו/או ניהול אמנותי של הצגות שהועלו במסגרת תיאטרון החדר:
ארוחת הערב (1985), בת הים הקטנה ועלייתה השמיימה בזרועות קיטש (1986), קריעה (1987), רכבת השיגעון (1989) דם (1992). "גץ בערפל" (1999). "נו-אקסיט" (2002).
כתבים:
המקלט פתוח, ספר המתאר את תולדות פרוייקט המקלט 1978.
קלופסי, ספר ילדים המבוסס על סדרת הטלוויזיה אמיר מספר, הוצאת ספרית פועלים 1978.
ארוחת הערב, מחזה, 1985.
תיאטרון החדר, הגדרה חדשה והערות למונח תיאטרוני, תל-אביב, מהדורה ראשונה 1985, 52 עמוד.
מהדורה שניה 1986 54 ע` (כולל המחזה ארוחת הערב).
קריעה - מחזה 1987.
תיאטרון החדר - המעבדה לתיאטרון, "החוברת השניה", תל-אביב 1987 של 132 ע` (כולל את המחזה קריעה).
דם, מחזה 1992.
שיטת המעגל הפתוח, תיאטרון החדר- המעבדה לתיאטרון, "החוברת השלישית" (הקובץ השלישי), תל-אביב 1992 של 200 ע` (כולל את המחזה דם).
המעגל הפתוח - ספר אמנויות במה ומסך, הוצאת ספרית פועלים 1998.
(טקסט על גב הספר המעגל הפתוח:)
אמיר אוריין - שחקן, במאי, מחזאי, מורה ומבקר תיאטרון. נחשב לפורץ דרך חדשה בתחום אמנויות הבמה והמסך. יליד תל-אביב 1944. בן 16 הופיע לראשונה על במת התיאטרון. בן 18 הציג עבודת בימוי ראשונה לפי מחזה מאת ו. ב. ייטס. הופיע בתיאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה.
בשנת 1985 ייסד את תיאטרון החדר - המעבדה לתיאטרון. כאן הוצגה לראשונה בפני הקהל הרחב תפיסת העולם האמנותית: המעגל הפתוח, הקרויה בפי יוצרים שיטת אוריין.
השיטה - המגלמת בתוכה תפיסת כוללת של מרכיבי האירוע האמנותי - מאפשרת ליוצרי במה ומסך, ולכל מי שמופיע בפני קהל, להציג דמות ספרותית, ציבורית או אישית, ולהביא לידי ביטוי הן את דפוסי ההתנהגות שנקבעו מראש להופעה והן את החוויה האישית המיידית. התוצאה היא חופש פעולה נרחב והופעה חיה ואמינה יותר מבעבר.
אמיר אוריין ותלמידיו מקיימים סדנאות ליוצרים בתחומי במה ומסך - לבמאים, למורים ולמי שתפקידם מייעד אותם להופעה בפני קהל. רבים מקרב אנשי התיאטרון והמסך בישראל למדו או השתלמו בהן.
ספר המעגל הפתוח מביא לראשונה הן את הרקע העיוני לשיטה והן מבחר הנחיות, תרגילים והצעות מעשיות, בשיטת צעד אחר צעד, מן הרגע שבו נולד רעיון, ועד למימושו כיצירה. כך הוא מאיר את הדרך אל עולמם המורכב והמיוחד של יוצרים המופיעים בפני קהל.
דברים שנאמרו על הספר – "המעגל הפתוח" ועל "שיטת אוריין - המעגל הפתוח":
שיטת אוריין היא צעד קדימה בהתפתחות התיאטרון. חוויה בלתי רגילה! יש כאן פוטנציאל למהפכה! - פרופ` אואן שפירו, אוניברסיטת סירקוז, ארה"ב.
השיטה מוציאה לאור את האדם שבאמן! - גבריאל דגן, פסיכולוג.
ספר מבריק! גישה חדשה למעשה היצירה! שרית פוקס, מבקרת תיאטרון.
תפיסה שלמה של אמנות הבמה! כנות הגורמת לחוויה מרעננת! אתגר לאמנים ולקהל! - ד"ר אברהם עוז, אוניברסיטת חיפה.
ספר מרתק ומאתגר! - פרופ` שמעון לוי, אוניברסיטת תל אביב.
בהצגות תיאטרון החדר נגרמו לי חוויות שהן נדירות בתיאטרון! - הלל נאמן, במאי.
השיטה מפיחה רוח חדשה במושגי התיאטרון! - דוד מעיין, במאי.
קסם של תיאטרון! - יורם קניוק, סופר.
ספר חשוב! - ד"ר משה צוקרמן, החוג להסטוריה, אוניברסיטת תל אביב.
התנ"ך של השחקנים! - עופר גולן - שחקן
המעגל הפתוח - הספר הראשון בעברית, המקורי והשלם, באמנויות במה ומסך!
|